De kracht van visuele schema’s in remedial teaching

De kracht van visuele schema’s in remedial teaching

Sommige dyslectische leerlingen hebben veel baat bij een visueel schema. In een oogopslag ziet de leerling de onderliggende structuur in bepaalde informatie. Een voorbeeld van een visueel schema, welke ook bij het grote publiek redelijk bekend is, is de “mind map”. Wanneer je gebruik maakt van een visueel schema maak je meer gebruik van je rechter hersenhelft en juist met dat deel van de hersenen kun je meer gegevens onthouden.

Een visueel schema kan heel uitgebreid zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een mind map. Maar onlangs bemerkte ik in de praktijk dat het ook in heel eenvoudige vorm kan worden ingezet als onderdeel van de behandeling van dyslexie, met verrassend effectief resultaat.

De aan de leerling gegeven opdracht betrof er een met werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Het ging voornamelijk om –den werkwoorden zoals rijden, binden,etc. Onze leerling wist wel dat je soms alleen de stam moet opschrijven, maar soms ook stam + t. Mondelinge uitleg over het hoe en waarom sloeg echter niet aan. Een stappen-schema, zoals bij de meeste reguliere taalmethodes beschikbaar wordt gesteld, hielp ook niet het inzicht van de leerling te vergroten.

Hier moest dus een andere oplossing voor bedacht worden. Omdat we wisten dat onze leerling een duidelijke voorkeur heeft voor een visuele informatieverwerking leek het ons verstandig te proberen hier gebruik van te maken. Samen met de leerling stelden we de volgende visualisatie op:

 

 

Het resultaat: opluchting. Onze leerling zag nu precies wat hij moest doen. Alle opdrachten werden foutloos gemaakt. Mocht u zelf ook een creatief idee voor visualisatie hebben… laat het ons dan vooral weten.