Dyscalculie
Dyscalculie is een rekenstoornis waarbij sprake is van ernstige rekenproblemen.
Beschrijving van dyscalculie:
“Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en/of accuraat oproepen en/of toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken)”
(Ruijssenaars, Van Luit, & Van Lieshout, 2006, p.28).
Enkele kenmerken van dyscalculie zijn:
- problemen met tellen
- problemen met het automatiseren van basiscombinaties
- problemen met het snel en accuraat oproepen van rekenfeiten
- problemen met het uitvoeren van rekenprocedures
- problemen met ruimtelijk inzicht en ruimtelijke oriëntatie
- problemen met inzicht in het getalsysteem
- traagheid bij rekenen
- faalangst bij rekenen
Er zijn drie criteria waaraan moet worden voldaan voordat de diagnose dyscalculie kan worden gesteld:
- Criterium van ernst: Er is sprake van een significante achterstand bij het rekenen ten opzichte van leeftijdsgenoten, met hinder in het dagelijks leven als gevolg.
- Criterium van achterstand: De rekenontwikkeling verloopt veel zwakker dan op grond van de individuele, cognitieve ontwikkeling verondersteld zou kunnen worden.
- Criterium van didactische resistentie: Tenslotte moet worden vastgesteld dat de rekenproblemen hardnekkig zijn.
Wanneer u wilt weten of er bij u of uw kind sprake is van dyscalculie dan kunt u bij ons een dyscalculie onderzoek aanvragen.